Natuur verkennen in en rondom Gent (21 km)

Een wandeling van de Gentse Bergstijgers

Startplaats: Luifel Sint-Pietersstation, Gent
Met je rug naar het station, linksaf voorbij het busstation en de tramhalte.
We volgen de Fabiolalaan en op het einde steken we de straat over; we stappen linksaf op het wandelpad langs de Leie, onder de spoorwegbrug en dan via de wandelbrug over de Leie.
Aan de overkant meteen linksaf op de Snepdijk en de Leie volgen langs de plezierboten.  Voor de ringweg R4, rechtsaf de Snepdijk volgen en na ongeveer 100m rechtsaf een verwilderd pad inslaan (Sleewagenstraat).  Voorbij een camping (verblijfpark ’t Stropke) kom je terug aan de spoorweg. We nemen de tunnel onder de spoorweg en volgen de weg rechtsaf. Voorbij de gebouwen stappen we door de poort in de Blaarmeersen en wandelen  rechtdoor via een smal paadje (controlepaaltje) tot aan het meer.  Hier het kleine pad linksaf een 100-tal meter volgen langs het meer en voorbij het bosje linksaf tot de trappen. Als echte Bergstijgers beklimmen we de 38m hoge Karel Sabbeberg (22,4% hellingsgraad) en verder nog de trappen tot op de top van de observatietoren. Hier genieten we volop van het uitzicht over de stad en de omgeving én het zicht op onze wandeling.

We dalen de berg af langs de andere kant en verlaten de Blaarmeersen opnieuw via de spoorwegtunnel.  We slaan rechtsaf de Sneppenbrugstraat in  (de spoorweg en de GR volgen) en stappen via de spoorwegbrug over de Ringvaart.  Over de brug meteen de trappen af en dan rechtdoor door het veld tot de Pontstraat die we linksaf volgen.  Na enkele 90°-bochten in de Pontstraat passeren we het informatiebord van Natuurpunt bij het natuurgebied ‘de Assels’.  Aan het volgende kleine bordje van Natuurpunt slaan we rechtsaf het pad in.  Dit pad wordt een knuppelpad dat ons leidt naar de vogelkijkhut waar we speuren naar (water)vogels.

We keren op onze stappen terug en vervolgen de Pontstraat; aan de Y-splitsing nemen we de rechtse weg tot aan de Leie. Hier genieten we van het zicht op de Romaanse kerk van Afsnee en van de bedrijvige overzet. We nemen rechtsaf het pad met links van ons de Leie (Dijkweg) en volgen de Leie tot aan een hek aan de rechterzijde waarop het bord Natuurgebied Asselse Meersen. We gaan over het bruggetje, volgen het pad langs het natuurgebied en steken het volgende bruggetje over en komen op de asfaltweg (Hoogmeers). Hier rechtsaf, en deze straat (Hoogmeers) volgen tot ze eindigt in een driehoekig grasplein, het Ganzerikpark. Er staan picknickbanken waar we onze lunch kunnen verorberen.

We gaan onder de spoorweg (Asselstraat) meteen linksaf en volgen de spoorweg tot aan de Leie en hier rechtsaf de Leie volgen tot restaurant De Blauwe Karpel.  Rechtdoor en iets verderop nemen we linksaf de brug over de Leie; hier ook mogelijkheid om gezellig te picknicken.  Even verderop (voorbij de bakker en de slager) is er een publiek toilet. We stappen verder rechtdoor langs de Sint-Gerolfkerk en steken het Drongenplein over.  Naast het Grand Café slaan we de Vierhekkenstraat in. Deze straat verandert van naam in Mariakerksesteenweg die we volgen tot de kruising met de Deinsesteenweg.  Hier steken we voorzichtig over aan de linkerkant van de rotonde en nemen de Koninginnelaan linksaf (evenwijdig aan de Deinsesteenweg).
Na een 50-tal m rechtsaf inslaan in de Bassebeekwegel, eerst een straat tussen de huizen die verder verandert in een pad dat we rechtdoor volgen (straat Groene Wandeling dwarsen); op het einde van de Bassebeekwegel linksaf de Bassebeekstraat in. Aan de eerstvolgende veldweg slaan we rechtsaf de Meuleweg in. Dit pad blijven we volgen tot de Kruisstraat die we rechtdoor oversteken, de Rodehoedstraat in. Op het einde komen we aan de Mariakerkse-steenweg.  Wie een sanitaire stop nodig heeft, kan hier een 50-tal meter linksaf stappen tot aan de ingang van het kerkhof van Drongen; hier vind je een publiek toilet.

Voor het vervolg van de wandelroute, steken we de steenweg rechtdoor over en op het einde van de Rodehoedstraat nemen we het wandelpad linksaf (voor het huis), langs het natuurgebied Leeuwenhof. Verder op dit pad kan je even de dijk beklimmen naar het observatiepunt over de waterplas. In de lente kan je er oeverzwaluwen zien die hun nesten maken. Net voorbij het natuurgebied slaan we rechtsaf, de straat Leeuwenhof in tot aan de R4 waar we linksaf het fietspad volgen tot net voor de brug. Bergstijgers zijnde, beklimmen we de helling om vervolgens de brug over te steken.
We kiezen de eerste straat rechtsaf, Driesdreef, en volgen die tot op het einde. Hier maken we een scherpe bocht linksaf, Vliegtuigkouter in. Het eerste pad dat de Bourgoyen ingaat, laten we rechts liggen. We volgen de Zandloperstraat en nemen de eerstvolgende straat rechtsaf, de Jean-Pierre Baudetlaan, en komen zo aan de volgende ingang van de Bourgoyen.  We volgen het pad rechtdoor tot aan een T-splitsing; hier linksaf, de Valkenhuisweg. We volgen dit brede pad (onderweg nog mogelijkheid om even rechtsaf tot vogelkijkhut te wandelen) tot aan het Natuur- en Milieucentrum Bourgoyen. In het café van het NMC kan je drank/koek/ijs kopen of een boek over de natuur en hiermee Natuurpunt afdeling Gent steunen.  Er is ook een toilet.

We verlaten de Bourgoyen NIET; we nemen het kronkelende pad rechtsaf (het smalste) en zodra we op het bredere pad komen linksaf over het houten knuppelpad. Over de brug het modderige paadje rechtsaf langs de knotwilgen en dit meevolgen, het bredere pad dwarsen en terug een smal paadje naar de geknotte knotwilgen (rechts).  Via enkele treden beklimmen we de berm en volgen rechtsaf het smalle pad (Spoorwegdijkpad) vanwaar we een mooi uitzicht hebben over het natuurgebied. Op het eind linksaf het pad (Bunderweg) volgen tot aan de uitgang aan de Hoosmolen.
Vanaf de Hoosmolen volgen we de Bunderweg (wandel- en fietspad)  over de oude Leie-arm en gaan meteen linksaf. We volgen de Leie. In afwachting van de afwerking van een wandel-fietstunnel, steken we de drukke Drongensesteenweg over aan de tijdelijke verkeerslichten en gaan rechtdoor, door een nieuwe wijk op de plaats van een vroeger textielbedrijf.  We nemen de Nadine Crappéstraat en komen terug aan de afgesloten oude Leie-arm die we naar rechts volgen op het Alice Béviairepad voorbij de hockeyvelden van Gantoise en verder tot aan de Noorderlaan.

We steken die over en zijn aan de Watersportbaan die we linksaf volgen, voorbij het Jan Palfijnziekenhuis en het zwembad GUSB.  We nemen het wandelpad langs de ‘kop’ van de Watersportbaan en verlaten dit aan de andere kant.  Ter hoogte van de Yachtdreef (frituur) steken we via het zebrapad de Verenigde Natieslaan over, gaan langs de rotonde en steken dan de Neermeerskaai en de Leie over.  We slaan meteen linksaf de Gordunakaai in, voorbij het Europahotel en verder rechtsaf de Roeispaanstraat in.  Op het einde van deze straat, wandelen we linksaf de Patijntjesstraat in (wordt Koning Boudewijnstraat) en verder rechtdoor tot het einde, het Sint-Pietersstation.

Dankjewel voor jullie deelname. Deel gerust een foto op onze facebookpagina https://www.facebook.com/BergstijgersGent of mail naar bergstijgersgent@gmail.org.
Met de medewerking van Lieve Lammens & Dirk Vanbuylaere.